FOLLOWERS NASYID2U

Saturday, December 11, 2010

Dakwah Muharram: Artikel StudioKini

Dakwah Muharram dan Al Farabi Band

Pada awal Muharram 1432H, sebuah stesen TV terkenal negara telah menyiarkan drama yang diberi nama,Dakwah Muharram. Hati terdetik untuk menonton drama ini kerana Dakwah Muharram ada sedikit sebanyak kaitan dengan dunia hiburan.

Hobi terhadap muzik cuba dilihat dari sudut positif oleh pengarah drama terbabit, Erma Fatima. Sebelum ini, amat jarang untuk penulis meminati drama-drama terutama drama Melayu. Kenapa? Kerana jalan ceritanya hampir sama. Tapi kelainan Dakwah Muharram nyata memberi mesej tersendiri.

Drama yang mengisahkan seorang anak muda yang meminati muzik,dan bercita-cita untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang muzik,disekat oleh ayahnya. Alasan utama, muzik melalaikan manusia dan terlalu negatif. Apabila abangnya pulang dari Kaherah,abangnya menyokong si adik untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang muzik.

Malah abangnya cuba berdakwah menggunakan muzik. Cadangan untuk menyambut awal Muharram dengan mengadakan konsert di khalayak ramai (di Bukit Bintang) dilihat pelik oleh golongan agama.Penamat drama ini, adiknya tetap menjadikan muzik sebagai hobi dan memilih jurusan yang diminta ayahnya manakala abangnya pula berjaya membuka sedikit mata masyarakat bahawa dakwah perlu dilihat pada kumpulan sasaran.

AL FARABI BAND CETUS EVOLUSI


Al Farabi Band
Apa kaitan drama tersebut dengan Al Farabi Band (AFB)? Al Farabi Band merupakan kumpulan muzik yang tampil dengan imej rock dakwah. Nak kata nasyid pun tidak,rock pun tidak. Tetapi jalan cerita Dakwah Muharram hampir sama dengan pendekatan AFB.

Boleh dikatakan AFB merupakan antara kumpulan muzik yang berjaya dan cuba mendekati anak-anak muda dengan cara berbeza. Tumpuan mereka bukan hanya 'budak-budak surau' tetapi turut melibatkan anak-anak muda biasa. Maksudnya, anak-anak muda yang bukan dari golongan agama,dan nasyid.

Pada awalnya, penulis rasa pelik dengan AFB.Mula mengenali AFB hanya melalui myspace dan akhirnya, album mereka dibeli.Apabila dihayati, nyata tidak ada apa yang perlu dikesalkan sebab albumnya memang best! Penulis sendiri lebih senang dengan cara AFB kerana lirik-lirik lagu mereka,walaupun ada yang lagu evergreen, tetapi memberi mesej yang jelas.Persoalan perjuangan menjadi mesej utama dalam lagu-lagu mereka.

Persamaan antara Dakwah Muharram dan AFB yang penulis nampak ialah usaha berani melakukan perubahan dalam pendekatan dakwah.Dakwah Muharram memaparkan watak yang dilakonkan Aqasha untuk menganjurkan konsert hiburan Islam pada sambutan Maal Hijrah agak sama dengan usaha AFB mendekati anak-anak muda.
Pendekatan AFB,misalnya melalui penganjuran Al Farabi Battle of the Band, telah membawa kelainan dalam muzik Malaysia. Penyertaan dari band-band anak muda yang bukan beraliran dakwah amat memberangsangkan. Tradisi penganjuran program tersebut ialah melaksanakan solat secara berjemaah sebelum pertandingan. Pelik tapi benar.

Kejayaan Al Farabi Battle of the Band telah membolehkan penganjuran program tersebut dibuat secara bersiri. Sehingga artikel ini ditulis, pertandingan tersebut telah memasuki siri kedua dan bakal tampil dengan siri ketiga.

Penulis mengharapkan pendekatan AFB dijadikan contoh dalam mendekati remaja-remaja biasa. Bukan untuk mendewakan AFB tetapi sekadar kagum dengan cara mereka bermuzik. Rock rock juga tapi dakwah jangan lupa!

*hanya pandangan peribadi penulis. tertarik dengan lagu Iman Dunia nyanyia Aqasha dan Amer Sofaz.

sumber:
studiokini.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...