FOLLOWERS NASYID2U

Sunday, December 19, 2010

Review Album ITQAN:Rindu

oleh: revolterAMI

Belum terlambat lagi untuk saya mereview album kedua ITQAN:Rindu. Walaupun album Rindu telah dibeli awal Disember 2010 tapi kekangan masa melewatkan sikit review album ni.

Album Rindu merupakan album terbitan Kelab Nasyid ITQAN yang berpusat di Negeri Sembilan. Kumpulan nasyid ITQAN itu sendiri merupakan kumpulan nasyid bagi Institut Tahfiz al-Quran Negeri Sembilan.Album ini diedarkan secara komersial oleh Sony Music Malaysia dan Nasyeed Edutainment.

Pertama kali dengar album ni, rasanya rugi apabila album pertama mereka,Kasih tak dibeli.Kenapa? Penulis baru sedar yang ITQAN turut mempunyai kebolehan vokal yang hebat!

Ketika mendengar album Rindu, penulis teringat kembali era kegemilangan nasyid semasa kewujudan jemaah Darul al-Arqam. Tak silap penulis, semua lagu dalam album Rindu adalah nafas baru bagi lagu-lagu lama kumpulan Al-Anwar (betulkan jika tersilap).

Mengandungi 11 tracklist,penulis cuba reviewkan satu-persatu lagu mengikut minat penulis.

Selawat: Lagu selawat ini merupakan pembukaan bagi album Rindu. Selawat pendek ini nyata mempunyai kekuatan vokal sebagai pembukaan album.


Senandung Kesyukuran: Tak silap penulis,lagu Senandung Kesyukuran pernah dipopularkan oleh Al-Anwar.Penulis suka lagu ni. Rentaknya tak menjadi 'ubat tidur'. Malah apabila ketika memandu,ia mampu menyegarkan minda penulis dengan lirik-lirik yang manfaat. Lebih menceritakan pentingnya kita bersyukur kepada Allah dalam apa jua tindakan.

Indahnya Kalam Tuhan: Keindahan ayat-ayat al-Quran diceritakan dalam lagu ini. Lagu ini boleh tahanlah. Suka dengar lagu ni.

Kasihmu Ibu: Lagu paling penulis suka dalam album Rindu.Pertama kali dengar, terus menangis. Mampu membuat kita terfikir tentang jasa-jasa ibu kita.

Alangkah Indah: Lagu ini menceritakan indahnya hidup berpandukan al-Quran dan As-Sunnah.Hidup manusia akan terus harmoni jika sumber Islam ini dijadikan panduan. Best lagu ni tapi susunan muzik kalau dirancak sedikit,mampu memenuhi citarasa remaja.


Rindu Akhirat (feat Al-Anwar): Comeback al-Anwar memang mantap! Lagu ni pun mantap! Suka sangat lagu ni. Arrangement muzik,lirik yang berfaedah melengkapkan kehebatan lagu ni. Mampu mengubat kerinduan terhadap al-Anwar.

Bisikan Rindu Buatmu Guru: Boleh tahan lagu ni. Kurang minat sangat. Tapi masih mampu membuatkan penulis sedar pengorbanan para guru. Kalau kita dengar sambil hayati lirik, memang akan tersentuh.

Iman Asas Keteguhan Ummah: Bagi mereka yang mencari cara untuk mengukuhkan perpaduan,cubalah hayati lirik lagu ni. Manusia hanya bersatu dengan keteguhan iman. Lagu ini menceritakan kepentingan iman sebagai asas utama menyatukan ummah. Best lagu ni sebab memberi sejuta makna.


Surah-surah al-Quran: Lagu berbentuk edutainment. Mudah untuk kita hafal nama-nama surah kalau kita menghafal lagu ni. Kalau sebelum ni kita didedahkan nama-nama Malaikat, 25 Rasul, Rukun Islam,Rukun Iman melalui lagu-lagu Raihan, kali ni lagu ni mampu dedahkan kita nama semua surah dalam al-Quran.


Narration- Khutbah Wida': Khutbah terakhir Rasulullah dibacakan maksudnya dalam album Rindu. Dengar dan hayati pesanan Rasulullah dalam khutbah ni.

Zikir Rindu (feat Rabbani): Lagu duet bersama Rabbani ni pun memang mantap. Rugi kalau tak dengar. Mengisahkan sirah Rasulullah. Tak silap pemahaman penulis,lagu ni tentang rindu kita kepada Baginda.

Secara keseluruhan,tak rugi beli album ni. Bolehlah dibeli di kedai-kedai berdekatan. Harga RM20.90.

sumber:
studiokini

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...