FOLLOWERS NASYID2U

Friday, December 31, 2010

Imbasan 2010: Aktiviti Fan Club Nasyid

Industri Nasyid akan hambar jika kewujudan artis tidak mendapat sokongan dan perhatian para peminat. Hubungan diantara para peminat dan artis boleh diibaratkan sebagai simbiosis yang mana saling memerlukan antara satu sama lain dalam meneruskan survival industri nasyid dan karier artis itu sendiri. Sebagai penghargaan, ramai artis nasyid yang mengambil inisiatif menganjurkan program bersama para peminatnya. Tidak kurang juga yang menubuhkan fan club sendiri bagi menghargai bakat dan usaha para peminat dalam berpersatuan.

Komuniti Teman Inteam

Komuniti Teman Inteam atau ringkasannya KTI merupakan sebuah fan club bagi kumpulan Inteam yang telah ditubuhkan sejak tahun 2006. Kelab yang beroperasi secara maya ini turut menganjurkan beberapa program amal dan aktiviti yang melibatkan Inteam dan para penyokongnya sejak ianya ditubuhkan. Pada dasarnya, KTI mempunyai organisasi kepimpinan yang menjadi think tanker dan pelaksana program bagi setiap aktiviti yang dijalankan. Organisasi yang diberi nama Saf Kepimpinan KTI ini memberi tumpuan khusus dalam mengatur dan melaksanakan program-program amal disamping melatih ahli-ahli baru dalam aktiviti berpersatuan.

Pada tahun ini, KTI telah menganjurkan beberapa buah program menarik antaranya:

  • Majlis Doa Selamat Musafir Inteam Ke United Kingdom dan Saf Kepimpinan KTI baru (30/1/10)
  • Pelancaran Uniform Rasmi KTI (Muslimin) (11/2/10)
  • Program Amal Kau Di Hatiku 3. Kolaborasi antara KTI dan Famili Unic. (23/5/2010)
  • Rehlah KTI 2010 Julai/2010.

  • Iftar Jamaie KTI 2010 (26/8/2010)
  • Ziarah Mahabbah KTI (Rumah Allahyarham Ustaz Asri Rabbani) (29/8/2010)
  • Konvoi Raya KTI (26/9/2010)
  • Pilihan Raya Umum KTI 2011. (Disember 2010)

Famili Unic Rebranding!

Sejajar dengan konsep rebranding Unic pada tahun ini, Unic buat pertama kali menukar nama fan clubnya dari Sahabat Unic kepada nama yang lebih mesra dan dekat dengan para peminatnya, Famili Unic. Fan club yang baru di’rebranding’ ini mendapat sokongan dan penglibatan ramai penyokong dan peminat setia kumpulan Unic. Famili Unic juga turut mengadakan satu sesi pemilihan ajk bagi membentuk satu badan kepimpinan yang bakal menerajui fan club tersebut. Dalam pemilihan itu, Jamal Rafaie, seorang blogger terkenal telah dipilih menerajui kepimpinan Famili Unic serta dibantu oleh beberapa orang ahli Famili Unic yang berkebolehan.

Pada tahun ini, Famili Unic telah menganjurkan Kem UniQnya Ramadhan; sebuah program yang bermanfaat khusus untuk memperbaiki amal ibadah dalam menghidupkan bulan Ramadhan yang barakah. Program yang berlansung di Masjid Al-Ghufran TTDI ini mendapat sambutan yang cukup menggalakkan daripada ahli-ahlinya. Pelbagai aktiviti yang telah dijalankan antaranya tilawah Al-Quran, bengkel taranum, qiyamullail dan banyak lagi.

Famili Unic juga telah mengadakan kolaborasi dengan Komuniti Teman Inteam dalam menganjurkan sebuah program amal, Kau Di Hatiku 3. Program yang telah berlangsung di Kompleks Sri Penyayang, Bandar sri Damansara ini turut melibatkan kumpulan nasyid Inteam dan Unic.

Maher Zain Malaysia Fan Club Cetus Fenomena Baru

Subhanallah, fantastik! Mungkin itu yang terpacul dari mulut mereka yang melihat perkembangan fan club baru ini. Menyusuri sejarah penubuhan MZM-FC, pada mulanya ia diasaskan oleh Akhi Fairuz Al-Jengkari yang bertindak membuka fan page tersebut pada awal tahun 2010. Peningkatan aura Maher Zain pada ketika itu semakin meningkat hingga wujudnya beberapa fan page Maher Zain Malaysia FC. Hasil perbincangan, akhirnya fan club ini disatukan di bawah page Maher Zain Malaysia Fan Club yang diterajui oleh Akhi Fairuz Al-Jengkari dan dibantu oelh 2 orang admin, Nur Shahidat dan Firuz Akhtar. Peningkatan ahli yang luarbiasa dicatatkan sewaktu kehadiran Maher Zain ke Malaysia pada awal Oktober 2010 apabila 2000 ahli mendaftar di page tersebut hanya pada satu malam!

Tidak terhenti disitu, MZM-FC juga turut membuat kejutan setiap kali Maher Zain tiba di Malaysia. Dengan banner yang menarik, kad ucapan, gambar dan yang terbaru banner Maher Zain, Malaysia as your second home menjadikan MZM-FC sebagai sebuah kelab yang cukup kreatif dan sentiasa mempunyai idea-idea malar segar.

MZM-FC juga turut mengumpulkan ucapan dedikasi ahli-ahlinya beserta gambar dan dijadikan sebuah buku khas. Buku tersebut diberikan kepada Maher Zain sewaktu malam akhir Showcase Maher Zain di Shah Alam anjuran Raudhatus Sakinah, Oktober lalu. Satu program formal MZM-FC yang boleh di highlight kan ialah 1st Gathering MZM-FC yang berlangsung di Pak Su Corner, Shah Alam. Majlis ini turut dihadiri oleh rakan artis dan juga wakil Raudhatus Sakinah.

Hafiz Hamdun Skype Dengan Peminat

Hafiz Hamidun tidak pernah kering dengan idea-idea baru. Terbaru, beliau mengadakan sesi chatting khas bersama para peminat beliau melalui laman Skype. Sesi yang berlangsung selama kira-kira satu jam itu memberi peluang para peminat berinteraksi secara terus dengan Hafiz Hamidun sendiri.

Castury Hargai Kesetiaan Peminat

Seperti tahun-tahun sebelumnya, Castury sekali lagi meraikan kesetiaan para peminatnya dengan mengadakan 2 majlis gathering istimewa iaitu Majlis Berbuka Puasa Bersama Castury dan Majlis Aidilfitri Castury di kediaman rasmi mereka yang terletak di Bangsar. Kumpulan yang popular dengan lagu Hanya Pasrah Menanti ini menyediakan pelbagai juadah yang menarik khas untuk menjamu para peminatnya berbuka puasa.

Castury juga tidak melepaskan peluang dalam menyambut kemuliaan Syawal apabila mengadakan satu majlis ramah mesra Aidilfitri bersama para peminat dan rakan artis. Disamping menjamu selera, para peminat dihidangkan dengan alunan lagu-lagu yang dinyanyikan oleh kumpulan Castury sendiri. Castury juga membuka ruang kepada para peminat yang hadir untuk mencuba bakat dalam nyanyian apabila sesi karaoke disediakan khas untuk mereka.

sumber:

musyeed.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...