FOLLOWERS NASYID2U

Tuesday, December 28, 2010

Imbasan 2010: Penasyid Dan Bisnes

Tahun 2010 memperlihatkan kesungguhan beberapa orang artis nasyid dalam memulakan dan memajukan bisnes mereka. Usaha ini dilihat sebagai satu langkah bijak artis nasyid dalam memajukan diri mereka serta meningkatkan kreativiti mereka sendiri. Berikut merupakan sedikit imbasan bagi beberapa artis nasyid yang mula berjinak-jinak ke bidang bisnes pada tahun ini.

Munif Hijjaz Ungguli Bisnes Perfumes

Keserasian hubungan bisnes Munif Hijjaz dan Abdul Malek dalam bisnes mereka melalui syarikat Munif Hijjaz Sdn Bhd menampakkan hasil apabila produk sulung mereka, Munif Hijjaz Perfumes terus mengungguli bisnes wangian di Malaysia. Syarikat yang ditubuhkan pada Disember 2009 ini muncul dengan produk sulung mereka, Munif Hijjaz Perfumes pada awal Januari 2010. Munif Hijjaz Perfumes mewarnai dada-dada akhbar, majalah mahupun media elektronik dengan iklan yang cukup menarik. Tidak cukup itu, paparan iklan di papan iklan Lebuhraya Sg Besi cukup menarik perhatian pengguna lebuhraya tersebut. Munif Hijjaz Perfumes berjaya mendapat tempat dikalangan pengguna perfumes dan sehingga kini, perniagaan wangian Munif Hijjaz Sdn Bhd semakin berkembang dengan variasi wangian yang cukup menarik.

Inteam Menceburi Bidang Penerbitan

Selepas kejayaan Inteam Records yang memberangsangkan, Inteam mengorak langkah menceburi bidang penerbitan buku dengan mewujudkan Inteam Publishing. Seperti Munif Hijjaz Sdn Bhd, Inteam Publishing ditubuhkan pada tahun 2009, namun menghasilkan produk pertama pada awal tahun 2010. Berkonsepkan Baca, Dengar dan Amal, buku-buku terbitan Inteam Publishing didatangkan dengan pakej buku beserta CD. Paling menarik, buku kanak-kanak Mari Berdoa terbitan Inteam Publishing mendapat tempat yang cukup baik dikalangan penggemar buku dan ibu bapa. Buku yang sangat laris ini mungkin produk terbaik Inteam Publishing pada tahun ini.

Rastudio Jalin Kerjasama Dengan Artis Indonesia

Selepas meninggalkan kumpulan UNIC, Syed Azlan atau lebih mesra disapa Alan menubuhkan perniagaannya sendiri atas nama Rastudio Management. Bekas vokalis kumpulan Rast ini dilihat begitu kreatif dalam menjalankan perniagaannya. Terbaru, Rastudio Management menjalankan kerjasama dengan artis religi dari negara jiran Indonesia, Dodi Hidayatullah. Melalui kerjasama tersebut, Rastudio diberi kepercayaan untuk mempromosi single pertama Dodi Hidayatullah berjudul Kerajaan Cinta. Rastudio juga begitu agresif mencari bakat-bakat baru untuk diketengahkan dalam industri nasyid tanahair.

Unic Ikut Jejak Sifu Tubuhkan Unic Records

Selepas kewujudan Hijjaz Records, Raihan Records dan Inteam Records, kini satu lagi entiti syarikat nasyid yang bakal mewarnai penerbitan album nasyid ditubuhkan iaitu Unic Records. Unic yang memilih untuk tidak menyambung kontrak dengan Hijjaz Records pada tahun 2010 telah mengambil inisiatif menubuhkan Unic Records untuk mengembangkan lagi perjalanan karier mereka sebagai penasyid. Syarikat yang beroperasi sepenuhnya di Sungai Petani, Kedah ini dilihat berpotensi untuk maju kehadapan pada tahun hadapan, 2011.

Perjalanan Bisnes Akhil di Akhil Network

Jika sebelum ini, Akhil menjalankan bisnes produk kelengkapan ibadah yang diusahakan bersama oleh bekas isterinya, Maizawati Zainal, kini Akhil meneruskan survival bisnesnya dengan mewujudkan Akhil Network. Syarikat yang berpusat di Kajang ini telah dilancarkan pada Ogos 2010 dengan dihadiri oleh ramai rakan media yang membuat liputan mengenai syarikat tersebut. Akhil Network mengusahakan produk-produk kesihatan seperti Akhil Foot Patch, Akhil Hot & Cold (Penapis air), Akhil Perfumes dan turut menyediakan pakej umrah yang dijalankan bersama sebuah agensi yang berdaftar.

Unic Biotrade Sdn Bhd Variasi Bisnes Unic

Kewujudan Unic Biotrade Sdn Bhd sedikit mengejutkan segelintir pihak apabila Unic yang sebelum ini menjalankan operasi Unic Records sepenuhnya di Kedah, kini mengusahakan Unic Biotrade Sdn Bhd yang berpusat di Kuala Lumpur. Unic Biotrade jelas membawa sedikit pembaharuan dalam bidang bisnes apabila tampil dengan produk sulungya Unic Aroma dan Unic Energy. Produk yang dilihat dekat dengan remaja dan pelajar ini amat bersesuaian dengan imej Unic sendiri yang begitu sinonim dengan golongan tersebut. Produk baharu ini dijangka bakal menarik perhatian golongan remaja dan juga golongan bekerja yang sangat menitik beratkan soal kesihatan dan kecergasan minda.

Faizal Hijjaz Services

Selepas kejayaan Munif Hijjaz dengan bisnes perfumes, kini giliran Faizal Hijjaz pula menceburi bidang bisnes. Faizal Hijjaz tampil dengan Faizal Hijjaz Services yang menyediakan perkhidmatan pakej perkahwinan lengkap termasuk khidmat fotografi. Faizal yang baru mendaftarkan bisnesnya hujung tahun ini dilihat sedang mengatur strategi bagi mempromosikan Faizal Hijjaz Services.

Alhamdulillah, selesai sudah imbasan 2010 bagi edisi Penasyid Dan Bisnes. Semoga pada tahun 2011, lebih ramai lagi artis nasyid yang berkecimpung dalam bidang bisnes. Kami di Munsyeed.com turut mendoakan agar semua penasyid berjaya dalam bidang bisnes mereka masing-masing.

Nantikan Imbasan 2010 untuk edisi yang seterusnya….

sumber:

munsyeed.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...