FOLLOWERS NASYID2U

Thursday, December 9, 2010

Nasyid:Artikel StudioKini

Pada awal kebangkitan nasyid,nama-nama kumpulan nasyid boleh dikatakan semuanya mengandungi unsur Arab. Antaranya yang cukup gah pada era al-Arqam ialah Nada Murni, Nahwan Nur, Al-Anwar, Soutus Sofwa, Mirwana (generasi awal) dan lain-lain lagi. Malah banyak sekolah menengah mula menubuhkan kumpulan-kumpulan nasyid sendiri serta menerbitkan album secara sendiri.

Antara nama-nama nasyid peringkat institusi pengajian termasuk sekolah yang ada ialah Ukhwatul Muslimin, Mirwana, All For Ummah, dan sebagainya.


NAMA DAN ARTIS NASYID

Pada awal kemunculan nasyid,hampir 90% nama kumpulan-kumpulan nasyid adalah Arab. Kecuali beberapa saja yang menggunakan nama Inggeris seperti The Zikr, dan All For Ummah (maaf jika ada yang tak disebut).

Tapi pada waktu tersebut,jika ada artis nasyid atau dakwah menggunakan nama Inggeris, tiada pula yang mempersoalkan. Mereka diterima seadanya malah menjadi role model kepada masyarakat. Malah pada zaman awal kemunculan awal Raihan, kumpulan Brothers turut muncul.Tiada pula suara-suara membantah.

kami guna nama dan ejaan Inggeris.salahkah?
Pada awal tahun 2000, trend menggunakan nama-nama Inggeris kian hebat apabila Inteam muncul.Disusuli pula dengan UNIC, Mestica (ejaan Melayu:Mestika), Devotees, DeHearty, dan lain-lain lagi. Tujuan utama menggunakan nama Inggeris ialah mengkomersialkan lagi artis-artis nasyid.

Rasanya tak salah kalau gunakan nama Inggeris pun.Hakikatnya,masyarakat kita memang suka nama-nama pelik. Tapi biarlah pelik itu ada makna tersirat.Jika artis-artis konvensional boleh menggunakan nama-nama Inggeris malah tak tahu apa maknanya,mengapa artis-artis dakwah tidak boleh? Meet Uncle Hussien (Jumpa Pakcik Hussien), Grey Sky Morning (Kabus di Pagi Hari), dan sebagainya boleh,kenapa NowSeeHeart, Devotees,Castury,Saff One dan sebagainya tak boleh?

Jika ingin menggunakan nama Arab atau Melayu,tiada halangan. Kalau nak guna bahasa lain pun,dipersilakan asalkan maknanya positif.


KONSEP LAGU

Isu konsep lagu yang dibawa artis-artis nasyid @ dakwah turut diperkatakan. Pada awal kemunculan,nasyid hanya menggunakan muzik percussion sebagai alat muzik utama. Pada waktu itu, gitar, dram dan alat-alat tiup dianggap haram. Kalau muzik moden pun,hanya keyboard saja digunakan.

Namun evolusi demi evolusi berlaku dalam nasyid. Isu alat muzik bertali dan bertiup yang dikatakan haram,diselesaikan melalui perbincangan para ulama. Khilaf antara ahli agama usah diperbesarkan.Maka pada awal kemunculan UNIC,penggunaan gitar diperluaskan dalam nasyid.

Lumrah alam,apabila perubahan nak dilakukan,ada yang menyokong,ada menentang. Namun evolusi demi evolusi tetap diteruskan. Hip hop, dangdut, sehinggalah rock digunakan dalam nasyid sehingga kini.


Evolusi ini memberi peluang kepada nasyid untuk lebih ke depan. Misalnya, kejayaan artis-artis dakwah masuk ke Muzik-muzik. Sehingga tahun 2010, hanya Firdaus.Nice dan Mirwana yang berjaya ke separuh akhir. Tapi apabila berjaya saja masuk, ada yang menentang. Artis-artis ini ditekan bagai besar sungguh salahnya.

Hasilnya,Mirwana umumkan mereka bukan artis nasyid tapi artis vokal. Nasyid atau vokal, jika mesejnya berunsur positif dan Islam, maka mereka tetap artis dakwah. Jangan kita terlalu tutup minda kita dengan sejuta tuduhan negatif.

Kalau sasaran kita budak 'surau', rasanya cara dakwahnya berbeza. Namun jika budak 'konvensional' sasaran kita, cara kita kena ikut perubahan masa.


KESIMPULAN

Nama dan konsep usah dijadikan isu besar. Apa yang penting,sasaran dakwah kita. Kurangkanlah berbincang perkara kecil. Jangan terlalu menyerang nasyid atau hiburan alternatif dakwah kita. Terimalah kebaikan dan kelemahan dengan terbuka.

sumber:
studiokini.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...