FOLLOWERS NASYID2U

Wednesday, May 4, 2011

Review Album – Ketika Cinta :: munsyeed.com

Sebaik menerima CD kompilasi ini, mulanya saya menganggap ia satu kompilasi nasyid biasa sahaja. Dengan membariskan tiga kumpulan nasyid, Rabbani, Durrani dan Harakat Madani yang menyampaikan lagi popular masing-masing, pastinya ada sesuatu yang menarik untuk diceritakan dalam kompilasi ini.

Paling menarik perhatian, Kompilasi Ketika Cinta keluaran Rabbani Production ini menampilkan tiga ‘rare unreleased’ daripada Rabbani. Bermula dengan lagu karya penyanyi Indonesia Opick yang bertajuk Ketika Cinta, sebuah lagu antara yang dianggap sebagai ‘masterpiece’, dinyanyikan semula oleh Rabbani. Turut termuat ialah rakaman semula dua lagu ‘killer’ zaman kegemilangan nasyid iaitu Iman Mutiara (Raihan) dan Teman Sejati (Brothers). Kedua-dua lagu tersebut dinyanyikan semula Rabbani dengan gaya mereka yang sememangnya menarik.

Selain itu, turut termuat lagu-lagu dari kumpulan Durrani dan Harakat Madani. Sungguhpun status keaktifan kedua kumpulan ini kurang diketahui, namun dengan kompilasi ini terubat juga kerinduan para peminat mendengar lagu-lagu mereka. Apatah lagi, lagu-lagu yang ditampilkan masih mempunyai ruh sebenar nasyid itu sendiri walau sudah berstatus lagu malar segar.


sumber:

munsyeed.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...