FOLLOWERS NASYID2U

Sunday, January 16, 2011

Rockers Dakwah [akhir]Artikel Studiokini

Siri-siri Rockers Dakwah sebelum ini hanya memaparkan sedikit-sebanyak para rockers yang sudah berubah namun masih tetap aktif dalam dunia seni dan menariknya mereka masih tetap menggunakan aliran rock dan balada sebagai medium dakwah. Banyak lagi insan-insan seni yang tetap rock tapi berdakwah.

Misalnya Dakmie (Barongan) yang masih aktif di belakang tabir terutama dalam penerbitan produk-produk keluaran Nasyeed Edutainment. Ezam (ex-AKAR) juga kini telah bergelar sebagai artis dakwah dan telah menerbitkan dua buah album dengan menggunakan nama SOLO.


Perjuangan rockers dakwah telah disambung oleh generasi baru. Misalnya, kemunculan Al Farabi Band yang memperjuangkan lagu rock tapi dakwah. Tak adil kalau AFB dilabelkan sebagai artis nasyid kerana muzik mereka boleh dikatakan 99% adalah metal. Kiranya boleh dikatakan mereka adalah rock dakwah.

Percubaan menggunakan elemen muzik rock juga turut dibuat oleh beberapa artis nasyid. Contohnya, Mestica yang pernah tampil dengan lagu Badar 313 (rock gothic) dalam album ketiga mereka, 313. Dan banyak lagi artis-artis nasyid yang cuba menyelitkan elemen rock dalam album mereka.

Kupasan mengenai rockers dakwah akan dikumpulkan dalam satu ebook. Nantikan kemunculan pada Mei 2011.

sumber:
studiokini

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...