FOLLOWERS NASYID2U

Tuesday, November 1, 2011

Pot Amir tampil solo dengan album EP

Suatu ketika dahulu Innuendo pernah popular dengan lagu Belaian Jiwa. Kumpulan yang berentak R&B itu bagaimanapun tidak mampu bertahan lama. Tahun 2005 menyaksikan anggota kumpulan acapella terkenal tanah air, Innuendo berpecah selepas lebih 10 tahun mereka bersama. Sejak saat itu, setiap anggota kumpulannya termasuk Pot Amir membawa haluan masing-masing.

Sejak dari itu, haluan seni Pot Amir sentiasa berubah. Pot pernah menubuhkan kumpulan Radiostar dan seterusnya Rosin namun hidup secara berkumpulan sukar untuk bertahan dalam dunia seni ini.

Bersama Radiostar, mereka pernah menerbitkan album Dua.Manakala bersama Rosin, mereka pernah tampil dengan album Bijau.

Dan kini setelah Pot Amir tampil dengan album solo,Alkaline Jazz. Album ini nyata berbeza dengan album yang lain kerana ia lebih berkonsepkan jazz ketuhanan.

Hijrah Pot Amir ke arah kebaikan tidak menghalangnya untuk aktif dalam dunia hiburan. Selain tampil dengan album solo, Pot juga aktif bersama kumpulan Almawlid yang menggabungkan bekas-bekas anggota Innuendo, VE dan Ruffedge.

Untuk album Alkaline Jazz, album ini merupakan album EP. Ia mengandungi 5 tracklist iaitu Keroncong Hybrid Untuk Bidadari,Belaian Jiwa 1432 (Acapella) feat Al-Mawlid, Kaseh feat Rosin & Orkes Bapak, Satu (Versi Crayon OST),dan Keroncong Hybrid Untuk Bidadari versi LP.(review album klik sini).

sumber: studiokini

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...