FOLLOWERS NASYID2U

Thursday, November 21, 2013

AFB makin mengganas!!!

Al Farabi Band bukan pertama kali nama yang muncul dalam arena muzik tanah air. Kumpulan yang ditubuhkan pada Mac 2009 ini merupakan manifestasi daripada kajian yang dijalankan oleh salah seorang anggota kumpulan ini, Rina Ghazali.

Menurut Rina, kajian yang dijalankan terhadap ilmuan Islam, Ibnu Al-Farabi membuktikan bahawa kebangkitan tamadun Islam dahulu turut dipengaruhi oleh bidang muzik, fizik dan falsafah.

Menyentuh pula mengenai pendekatan jamming yang sering digunakan oleh Al Farabi Band, kajian yang dilakukan menunjukkan bahawa jamming mempunyai maksud tersendiri.Menurut Rina, jamming berasal dari perkataan jamie dan jamaah yang bermaksud kesatuan. Penemuan ini menjadi batu asas terhadap penubuhan Al Farabi Band.

Mula muncul dengan EP pertama mereka, First, pada Oktober 2009, Al Farabi Band menarik nafas lega apabila konsep metal ketuhanan sebenar mereka diterima bukan sahaja oleh peminat genre nasyid dan muzik dakwah, malah turut diterima oleh peminat-peminat metal tegar.

Penerimaan tersebut memberi suntikan semangat buat mereka untuk muncul dengan album EP kedua mereka, The Album, pada Oktober 2010. Dan sambutannya, cukup memberangsangkan walaupun dipasarkan secara terus oleh mereka. Album 'The Album' ini meluaskan lagi pengaruh Al Farabi Band kepada ahli korporat, persatuan silat, anggota tentera dan lapisan masyarakat bukan Islam. 

Pada 31 Mac 2012, Al Farabi Band membuat kemunculan album perdana apabila album pertama mereka, Radiasi 1400. Album ini walaupun berkualiti namun bagi ketua kumpulan ini, Nazri Alias, beliau menganggap album tersebut masih ditahap eksperimental dalam mencari identiti muzik Al Farabi Band yang sebenar.

SEMANGAT BARU AL FARABI BAND

Penerimaan berterusan peminat muzik terhadap Al Farabi Band memberi semangat berterusan kepada mereka untuk menampilkan kelainan muzik yang ditonjolkan.

Sebaik sahaja album Radiasi 1400 diterbitkan, rombakan secara besar-besaran dibuat. Syarikat rakaman Al Farabi Music Studio (AFB Records) didaftarkan, dan pembinaan studio rakaman yang lebih sistematik dibuat melibatkan kos hampir RM430,000. Bagi memantapkan lagi perjuangan mereka, Al Farabi Band melantik Shanazron Amat, seorang yang berpengalaman dalam muzik dan mendapat pendidikan Audio of Engineering di England, dilantik sebagai Al Farabi Band Senior Sound Engineer.

Peralatan di studio Al Farabi turut dikemaskini. Malah mereka turut mengimport peralatan muzik dari luar negara demi melahirkan satu perjuangan muzik yang berkualiti tinggi.

Setelah proses pembinaan semula Al Farabi Band dilakukan, mereka membuat keputusan untuk tampil dengan album terbaru mereka, World New Ethnic. Album ini berkonsepkan 'progressive metal' tetapi masih mengekalkan mesej ketuhanan dan perjuangan.

Lahirnya album ini melengkapkan lagi perjuangan Al Farabi Band dalam arena muzik. Berbekalkan tiga prinsip dalam album ini iaitu memaksimumkan muzik yang bertenaga, memaksimumkan mesej dan berimejkan Modern Classic, album ini tampil dalam keadaan industri muzik dakwah seolah mendatar dengan konsep nasyid kontemporari semata-mata.

kulit album World New Ethnic
World New Ethnic menampilkan 10 buah lagu perjuangan dengan muzik yang cukup 'keras' dan segar. Lagu-lagu yang terdapat dalam album ini ialah Drums of Dawn, World New Ethnic, Akta 3 Kurungan 13, Ayahku Pejuang, Amanat Perwira, The Messenger of Truth, Kalah Tak Semesti Salah, Etnik Baru Dunia, Symphony of Evolution dan Called of Toreeq.

Sempena dengan terbitnya album ini, Al Farabi Band turut membuat program jelajah tanah air bermula Disember 2013 ini. Jelajah tersebut akan berakhir pada Mac 2014.

Jadual New Ethnic Tour (klik untuk paparan jelas)
Kepada semua peminat metal, nasyid dan hiburan Islam,jom kita layan lagu-lagu terbaru mereka. Dapatkan di pasaran sekarang di laman Facebook rasmi mereka.Pastikan yang asli!

sumber- STUDIOKINI

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...